Inventario de emisiones atmosféricas del tráfico vehicular y gasolineras del Distrito Metropolitano de Quito año base 2012

 

Authors
Vega Vásconez, Dayana Jazmin
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The vehicular traffic and gasoline distribution are important atmospheric emission sources in the Distrito Metropolitano of Quito (DMQ). To date, there are 3 officially published emissions inventories (2003, 2005 and 2007 base year), made using international emission factors. This paper is an update of the atmospheric emission inventory from vehicular traffic and gasoline stations for the DMQ, taking 2012 as base year. The emissions inventory was developed using the best information available about sales statistics, fuel properties, vehicle fleet´s composition and the traffic intensity. Traffic emissions were derived using local information and records of the Vehicular Technical Review (VTR). The vehicle emissions are responsible for 102 667.4 t/year of CO, 20 808.1 t/year of NOx, 13 185.6t/year of NMVOCs, 1656.5 t/year of PM10, 1211.2 t/year of PM2.5 and 451.1 t / year of SO2. The gasoline vehicles emit 86.3% of CO, 77.0% of NMVOC and 75.3% of SO2.The diésel vehicles account for 82.5% of PM2.5, 76.4% of PM10 and 60.6% of NOx. The gasoline distribution contributes to 5242.4 t/ year of NMVOCs emissions. Additionally, a comparison in 2012 of vehicles attending the VTR in 2012, and the number of vehicles required for the consumption of fuel sold, results in estimated of 25% of vehicles in the DMQ not attending the VTR. The information used for the preparation of this inventory allows reducing the level of uncertainty in relation to previous versions. Hourly emission maps obtained from this inventory can be used to develop last generation numeric models of chemical transport of air pollutants.
El tráfico vehicular y las gasolineras son fuentes de emisiones atmosféricas relevantes en el Distrito Metropolitano de Quito (DMQ). Al momento el DMQ cuenta con tres inventarios de emisiones atmosféricas (años base 2003, 2005 y 2007), para los cuales se han utilizado factores de emisión de la literatura internacional. En este trabajo se presenta una actualización del inventario de emisiones atmosféricas del tráfico vehicular y de gasolineras para el DMQ, tomando como base el año 2012. Para el desarrollo de este inventario de emisiones, se utilizó la mejor información disponible sobre las estadísticas de venta y propiedades de los combustibles, de la composición parque vehicular y de la intensidad de tráfico. En la deducción de los factores de emisión de tráfico, se resalta el uso de información local y de los registros de los controles de emisión de la Revisión Técnica Vehicular (RTV). El tráfico vehicular presenta un aporte de: 102 667.4 t/año de CO, 20 808.1 t/año de NOx, 13 185.6 t/año de COVNM, 1656.5 t/año de MP10, 1211.2 t/año de MP2.5 y 451.1 t/año de SO2. Los vehículos a gasolina emiten el 86.3% de CO, 77.0% de COVNM y 75.3% de SO2. Los vehículos a diésel emiten el 82.5% de MP2.5, 76.4% de MP10 y 60.6% de NOx. Las gasolineras y el centro de distribución “El Beaterio” aportan con 5242.4 t/año de COVNM. Adicionalmente, una comparación entre el número de vehículos que se presentaron a la RTV, y la cantidad de vehículos requeridos para el consumo de combustible comercializado, muestra que existe alrededor de un 25% de vehículos que circulan sin presentarse a la RTV. La información utilizada para la elaboración de este inventario permitió reducir el nivel de incertidumbre, en relación a versiones anteriores. Los mapas de emisión horarios que se obtengan a partir de este inventario pueden ser utilizados para estudios de transporte químico de los contaminantes del aire, por medio de modelos numéricos de última generación.

Publication Year
2015
Language
spa
Topic
Contaminación del Aire
Vehículos de Motor
Gasolineras
Mediciones
TECNOLOGÍA
TECNOLOGÍA AMBIENTAL
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/4178
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/